Groeiende zorgvraag van ouderen vraagt om zorgzame gemeenschappen
De bouwopgave voor senioren is groot. Dit gaat niet alleen om aantallen. Innovatie is nodig voor meer zelfredzaamheid. Want het ontbreekt aan zorgpersoneel om het groeiende aantal ouderen met een langdurige zorgvraag in een instelling zorg te kunnen bieden. Het beleid vanuit het Rijk richt zich daarom op de ontwikkeling van nieuwe woonzorgconcepten. Gemeenten zijn bij uitstek de partij om deze zorgzame gemeenschappen van de grond te krijgen, vindt het landelijk opererende Aanjaagteam Wonen, Welzijn, Zorg voor Ouderen.
Tips voor het realiseren van ouderenhuisvesting
- Het is belangrijk dat gemeenten de regie pakken, want veel vraagstukken rondom wonen, welzijn en zorg komen bij de gemeenten samen. Zoek samenwerking met woningcorporaties en zorgaanbieders.
- Organiseer als gemeente een bestuurlijke werkconferentie over zorg en wonen Stel een manifest op en maak met partijen de ambities concreet.
- Een zorggeschikte woning brengt extra kosten met zich mee. Een kans ligt in de ontwikkeling van multigenerationele woonconcepten met een combinatie van (sociale) huur en koop. Zorggeschikte woningen kunnen in zo’n totaalconcept kostendekkend meegefinancierd worden.
Er is een groot tekort aan passende woningen voor ouderen die zorg nodig hebben. Het gebrek zal de komende jaren sterk groeien, want het aantal ouderen neemt fors toe. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) verwacht dat er in 2030 ruim 2 miljoen ouderen van 75 jaar of ouder zijn. “Het aandeel ouderen in onze samenleving blijft waarschijnlijk tot 2070 hoog. Met de leeftijd komen ook de gebreken. De verwachting is dat het aantal mensen met dementie in 2040 naar 600.000 stijgt. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van nu. Een groot deel van deze mensen zal thuis blijven wonen”, zegt Heleen Stigter, secretaris van het Aanjaagteam Wonen, Welzijn, Zorg voor Ouderen.
De oplossing kan niet worden gezocht in uitbreiding van het aantal verpleeghuisplekken. Want er zal te weinig zorgpersoneel zijn. Stigter: “Het zou namelijk betekenen dat één op de drie werkenden straks in de zorg nodig zal zijn. Er zijn daarom andere maatregelen nodig om de zorgvraag van ouderen het hoofd te bieden.” Het Aanjaagteam stuurt daarom aan op de ontwikkeling van ‘zorgzame gemeenschappen’.
Zorgzame gemeenschappen
Stigter: “Het zijn gemeenschappen waar mensen naar elkaar omkijken. Dit betekent niet dat mensen persoonlijke zorg aan elkaar gaan leveren en hun buurvouw helpen met douchen. Maar het is bekend dat mensen iets voor elkaar gaan betekenen naarmate ze elkaar kennen en elkaar vaker ontmoeten. Met die zorgzame gemeenschappen creëer je meer samenhang en binding tussen mensen. Bewoners kunnen elkaar ondersteuning bieden op het gebied van welzijn, waardoor zij zich bijvoorbeeld minder eenzaam voelen. Dat draagt bij aan kwaliteit van leven en vermindert de zorgvraag. De zorgprofessionals zijn hierdoor inzetbaar op de zorg die écht nodig is en geleverd moet worden.”
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stimuleren vanuit het programma Wonen en zorg voor ouderen dat er afspraken komen over de te realiseren ouderenhuisvesting. Stigter: “De uitvoering moet op regionaal en lokaal niveau gebeuren, in de samenwerking tussen gemeenten, woningcorporaties, zorgaanbieders, beleggers, bouwers en ontwikkelaars. We hebben geen tijd te verliezen. Het is daarom belangrijk dat gemeenten de regie pakken, want veel vraagstukken rondom wonen, welzijn en zorg komen bij de gemeenten samen. Zij hebben een belangrijke rol in het programmeren van locaties, het afgeven van vergunningen en het ondersteunen van lokale gemeenschappen via welzijn en Wmo.” Volgens Stigter zijn gemeenten op de goede weg. “Alle gemeenten beseffen dat aanpak van de woonzorgopgave voor ouderen nodig is en dat het een bijdrage levert aan de doorstroming op de woningmarkt. De wil is er, maar het is niet eenvoudig. Als Aanjaagteam brengen we partijen bij elkaar en stimuleren we hen om samen aan de slag te gaan. We merken daarbij dat er een brede behoefte is aan inspirerende voorbeelden en gelukkig zijn die er volop.”
Praktijkvoorbeeld Zwolle | Verbinding zoeken met bouwers
In Zwolle zijn er veel voorbeelden van gemixt wonen. Dit komt onder andere voort uit WWZ038. Een breed platform waarin zorg- en welzijnsorganisaties, woningcorporaties en de gemeente samenwerken. “Het idee is om gezamenlijk een breed aanbod van wonen, welzijn en zorg te bieden. Het liefst zelfstandig, zo nodig met begeleiding of zorg”, vertelt Sander Oosterhuis, programmamanager wonen & zorg bij gemeente Zwolle. Bestaande (zorg)gebouwen kunnen worden aangepast voor nieuwe doelgroepen. Oosterhuis: “Vanuit WWZ038 is de verbinding gezocht met de bouwende en ontwikkelende partijen in Zwolle: het Concilium. Vorig jaar juli is er een manifest ondertekend: Samen werken aan wonen voor ouderen. In dit manifest is afgesproken om een bestuurlijke werkconferentie te organiseren over zorg en wonen. Hoe gaan we het sociale domein aan het fysieke domein koppelen? Dat is de opgave waar we voor staan.”
Het samenwerkingsverband bestaat uit een voorhoede van organisaties en mensen met veel ideeën over nieuwe woonconcepten en community-achtige woonvormen. Oosterhuis: “De opgave is groot, maar we moeten het ook niet te ingewikkeld maken. We hebben het vooral over woningen voor ouderen die nog vitaal zijn maar voorsorteren op de toekomst. Hoe geef je dat vorm? Een voorbeeld is De Havezate, een bestaand verzorgingshuis. Er komen 250 tot 270 woningen voor een mix van doelgroepen en generaties. Daar kun je naast professionele zorg ook mantelzorg organiseren. Naar elkaar omzien gaat dan eigenlijk vanzelf.”
Zwolle heeft zes zogenoemde focusgebieden voor woningbouw waar de komende jaren 10.000 woningen komen. Oosterhuis: “Vanuit het programma wonen en zorg is het onze strategie om aan te sluiten bij de ontwikkelteams om het belang van zorgwoningen voor ouderen onder de aandacht te brengen. Daarbij lopen we ook wel tegen belemmeringen aan. Een ontwikkelaar heeft al een plan gemaakt en krijgt vervolgens een aanvullend wensenpakket op zijn bordje. De eerste reactie is dan dat de kosten omhooggaan. Daar ligt nog een uitdaging.”
Extra kosten
Een zorggeschikte woning brengt inderdaad extra kosten met zich mee, erkent Heleen Stigter. “Voor corporaties is dat lastig, want zij zijn voor sociale huur gebonden aan bepaalde maximum huurtarieven. Daarvoor kun je geen zorggeschikte woning bouwen. Daarom is er de Stimuleringsregeling Zorggeschikte Woningen (SZGW). Maar met die subsidie is er nog steeds geen sluitende businesscase”, weet Stigter. Toch moet het volgens haar mogelijk zijn om nieuw woonzorgconcepten betaalbaar te maken. “De uitdaging ligt in de ontwikkeling van multigenerationele woonconcepten met een combinatie van (sociale) huur en koop. Zorggeschikte woningen kunnen in zo’n totaalconcept kostendekkend meegefinancierd worden.”
Heleen Stigter en Sander Oosterhuis waren sprekers tijdens het Platform31-congres over stedelijke transformatie op 18 april 2024. Het bovenstaande artikel is gebaseerd op hun presentaties tijdens de deelsessie ‘Seniorenhuisvesting: van plot naar bod’.
Zie ook de artikelen:
- Zo maak je gemengde wijken en gebouwen
- Het is fijner samenleven in je wijk, als je zelf invloed hebt op je leefomgeving
- De sleutelrol van woningcorporaties in stedelijke transformaties
- Gebouwtransformaties als aanjagers voor de woningbouwproductie
- Concurrerende ruimteclaims en afwegingskaders bij het prioriteren van woningbouw